Young Tech Lab

Hos Young Tech Lab får eleverne formidling i øjenhøjde, en masse brugbar viden om den maritime industri og indsigt i mange spændende karriereveje i den maritime verden.

De unge kommer fra 8. klasse og får i en periode mulighed for at skifte en række skoledage ud med virksomhedspraktik hos MAN Energy Solutions – i samarbejde med UU-København, fem folkeskoler i hovedstaden og Danske Maritime.

Undervejs fordyber eleverne sig i skibsdesign, og senere lærer de selv at designe prototyper af skibe ved hjælp af 3D-print. De får også indsigt i skibets funktioner gennem virtual reality spil og undervisning.

Målet med praktikforløbene er at gøre flere unge interesserede i en teknisk uddannelse, og et særligt element er, at det også er unge, der underviser – nemlig skiftende industriteknikerlærlinge. Derudover fortæller også andre typer medarbejdere om deres fag, og Young Tech Lab er blevet så stor en succes, at ordningen er gjort permanent og har unge i kø, som gerne vil på besøg.

Fra den maritime industris side er håbet at få flere unge til at gå en teknisk vej, og erfaringen viser, at mødet med en af Danmarks største maritime virksomheder er en meget positiv aha-oplevelse for de unge. Derfor arbejder Danske Maritime også på at etablere lignende forløb hos andre virksomheder.

• Introduktion til Virtual Reality-simulering

• 3D-modellering af produktet

• Programmering af 3D-printer

• Programmering af CNC-maskiner, herunder robotteknologi

• Gæstebesøg af bred vifte af fagpersoner

• Fremstilling af dele til produktet - både 3D-print og metalbearbejdning

• Fremlæggelse af forløb overfor forældre, skole og UU-vejleder, samt upload af korte film på SoMe undervejs i forløbet

• Diplom for gennemførelse af forløbet, som kan bruges til erhvervspraktik- eller jobsøgning nu og senere hen

Hør mere om Young Tech Lab

Young Tech Lab 2021

“Jeg er blevet bedre til matematik. Det har været supersjovt at være herinde og meget interessant. Alva 9. klasse”

“Det har været virkelig hyggeligt, fordi vi er på mange forskellige niveauer, og det her forløb er rigtig godt til at tage alle elever med. Det skaber et godt fællesskab. ”